Korzyści dla firm i pracowników
Celem projektu, który oparty jest na filozofii koncepcji uczenia się przez całe życie (Long Life Learning), jest zwiększenie liczby dorosłych pracowników o niskich kwalifikacjach uczestniczących w pozaszkolnych formach kształcenia i uczenia się. Projekt polega na zaadaptowaniu sprawdzonych w warunkach portugalskich rozwiązań w zakresie kształcenia osób dorosłych i wypracowaniu modelu kształcenia odpowiedniego do warunków polskich. Model dotyczy edukacji osób pracujących o niskich kwalifikacjach w zakresie kompetencji kluczowych (dotyczących np. uczenia się; umiejętności matematyczno-technicznych; przedsiębiorczości; komunikacji; ICT) oraz zawodowych, co poprawi ich pozycję zawodową. Model ten zostanie sprawdzony na 45 pracownikach firm zrzeszonych w 2 dwóch klastrach, reprezentujących inteligentne specjalizacje regionalne, a następnie wdrożony przez instytucje oferujące różne formy kształcenia dla osób dorosłych. W ramach testowania wypracowanego modelu kształcenia osób dorosłych firma INNpuls sp. z o.o. oferuje możliwość przeszkolenia pracowników o niskich kwalifikacjach w zakresie kompetencji kluczowych oraz zawodowych z uwzględnieniem możliwości indywidualnych pracownika oraz wymagań stanowiska pracy.
|
Korzyści dla pracownika
|
---|---|
|
|
Kryteria kwalifikacyjne do projektu dla pracowników
- status pracownika (preferowane zatrudnienie w firmach zrzeszonych w dwóch klastrach Doliny Lotniczej i Jakości Życia)
- niskie kwalifikacje zawodowe i kompetencje kluczowe
- wykształcenie maksymalnie średnie,
- brak szkoleń/kursów w ciągu ostatnich 6 miesięcy
Priorytet będą miały osoby powyżej 35 roku życia ze stażem pracy powyżej 8 lat. Planowane jest zrekrutowanie do grupy testującej szkolenia 45 osób (w tym 24 kobiety i 21 mężczyzn).
Przewidziane działania na rzecz uczestników projektu
- Rekrutacja uczestników projektu (wrzesień 2018 r. - styczeń 2019 r.)
- Audyt potencjału pracownika przeprowadzony przez doradcę zawodowego (IV kw. 2018 r.)
- Utworzenie indywidualnych profili uczestników projektu na portalu Indeks zdobywanych kompetencji umożliwiających monitorowanie postępów szkoleniowych (IV kw. 2018 r.)
- Opracowanie ścieżek rozwoju pracowników uczestniczących w projekcie (IV kw. 2018 r.)
- Szkolenia z zakresu kompetencji kluczowych, także przy wykorzystaniu e-learningu (I kw. 2019 r.).
- Szkolenia zawodowe wybrane na podstawie przeprowadzanego audytu potencjału uczestników projektu i oczekiwań pracodawcy (I i II kw. 2019 r.)
Etapy projektu
1.
Opracowanie
modelu w oparciu o rozwiązania portugalskie
2.
Testowanie
wypracowanego modelu (45 osób)
3.
Analiza
rezultatów
4.
Opracowanie
ostatecznej, poprawionej wersji modelu kształcenia
5.
Wdrożenie
modelu kształcenia przez 3 Instytucje wraz z rekomendacjami